Průvodce exotikou: PAPÁJA

papája
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Papája bývá často opomíjená a přitom úplně neprávem. Její přínos pro lidské zdraví je totiž vskutku fenomenální! Její nezaměnitelná vůně a krémová chuť vás navíc dostane do kolen hned po prvním soustu.

Poklad z asijských zahrad

Tento tropický poklad roste na stromovité bylině zvané, nečekaně, papája stromovitá (Carica papaya). Původní oblastí výskytu bylo tropické pásmo Afriky a Jižní Ameriky. Hlavní pěstitelské oblasti současnosti leží v Jižní Americe, Indonésii a Asii. O historii tohoto druhu ovoce se toho moc neví. Do Evropy se papája poprvé dostala nejspíš v rámci prvních mořeplaveckých výprav z Nového Světa.

Divoká papája může dosahovat váhy až 9 kilo při úctyhodné délce 1,5 metru. Mladý plod má zelenou barvu, dužina je trpká. Když dozraje, získává slupka žlutooranžové zbarvení. Na dotek je jemně kožovitá, poddajná a velmi náchylná na otlačeniny. Dužina zralého plodu bývá bledě žlutá až červená a má velmi sofistikovanou sladkou chuť. Může připomínat některé tropické druhy melounů. 

Papája je zdrojem provitaminu A (předchůdce vitamínu A, který naše tělo umí v rámci vlastních potřeb samovolně metabolizovat). Dále vitamíny skupiny B a vitamín C (toho má třeba více než kiwi).

Trávení postaví do latě

Papája (zejména ta méně zralá) obsahuje jeden velmi významný enzym, tzv. papain, který zlepšuje trávení bílkovin a jejich celkový stav v těle. Má velmi pozitivní vliv na trávení vůbec. Od podrážděného žaludku, přes SIBO (syndrom bakteriálního přerůstání) až po anorexii.

Papája umí zacelovat střevní stěnu, zmírňuje zánět a zvyšuje zásaditost prostředí ve střevech. Doporučuje se i při problémech s pravidelností stolice (tedy lidově řečeno při zácpě). Je ideálním prvním jídlem po dlouhodobém půstu.

Závěrečné doporučení pro všechny, které trápí nějaké kožní problémy: Začněte se urychleně kamarádit s papájou, protože s ní si akné, lupénka ani ekzém jen tak neškrtnou!

Gastronomické okénko

Papáju si vychutnáte nejlépe čerstvou, pokapanou citrónem nebo limetkou. Její svěžest vynikne především v salátech a pikantních pokrmech. Můžete ji i konzervovat, třeba ve formě marmelády. Nezralé plody vařte jako zeleninu, případně z nich vyrobte čatní nebo kompot

Papájovou dužinu si vychutnejte bez semínek. Ta sice obsahují největší množství zmiňovaného papainu, ale nejsou moc dobrá. Mají takovou hořce pikantní chuť. Když je nasušíte a rozemelete, můžete je použít místo pepře. Papája kromě toho napomáhá křehnutí masa. Proto se často dává do marinád nebo vody, v které maso vaříme. 

TIP: Zkuste si doma připravit asijský salát ze zelené papáji. Chutnat vám bude třeba s krevetami.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin